A Börzsöny kisvasútjai

Királyrét és környéke

Királyréti programok

Királyréten több időszakos és állandó program várja az idelátogatókat.
Többek között olyan természeti látványosságokat és egy-két programot ajánlunk most Önöknek, melyek bemutatják a hely érdekességeit, egyedülállóságát.

A Királyréti Hajtánypálya egy 750 méter hosszú körpálya a kisvasút Királyrét állomásától mindössze két percre, ahol lábbal meghajtható kisvasúti sínbiciklivel lehet megtenni egy 5-6 perces kalandot az erdő lombkoronái alatt...

További információk

A Királyrét Kerti Vasút szintén a kisvasút állomásától néhány perc alatt megközelíthető. Próbáljon ki Ön is egy igen kicsi, de izgalmas kisvonatot...

A kisvasút végállomásától körülbelül 300 méterre található a Királyréti Erdei Iskola és Látogatóközpont, ahol várják a kicsiket és nagyokat egyaránt. Járja végig ön is a 2 km-es királyréti Tanösvényt...

A kisvasút végállomásától körülbelül 300 méterre található az erdei játszótér, ami mellett esőbeálló és tűzrakóhely is ki van alakítva...

További információk

Királyrétről több természeti látványossággal is találkozhatnak az idelátogatók. Amihez nem is kell sokat gyalogolni. Ilyen látványosság többek között a Királyréti Horgásztó, a Bajdázói-tó és az egykori kőbánya...

Étkezési és szálláslehetőségekért kattintson ide!

Túrák Kismarosról:

1) Kismaros - Törökmező (7,5 km)

A kisvasútállomástól elindulunk a Szokolyai úton, majd átmegyünk a nagyvasút hídja alatt. Elérjük a 12-es számú főutat, amelynél jobbra, Szob felé kell fordulnunk. 50 méterre a kereszteződéstől kiérünk a Köztársaság térre. Bal oldalon a Kismarosi Művelődési Központot láthatjuk, amely különböző programokkal és alkalmi kiállításokkal várja vendégeit. Jobbra a Teleház található, ahol a kulturális programkínálat és a különböző szolgáltatások mellett alkalmi kiállításokat is megtekinthetünk. A téren láthatjuk Horváth István műalkotását, az Ulmi skatulya szobrot, amely a település első német telepeseinek útjáról állít emléket. A szobor mögött átvágva a téren, a felfelé haladó Dózsa György utcát válasszuk, amely felvezet a MÁV megállóhely jegypénztáráig. A pénztártól már megtaláljuk a zöld négyzet jelzéseket, s már láthatjuk a település 1827-ben épült katolikus templomát. A templom oldalfalán található a az első és második világháborúban elhunytak táblája, akikre fájó szívvel emlékezik vissza a falu lakossága. A templom előtti lépcsősoron érjük el a Kismarosi Falumúzeumot, amely állandó helytörténeti kiállítással mutatja be a falu történelmét. A jelzett útra vissza kell mennünk a lépcsőn, majd balra, a pincesoron keresztül lejutunk Nepomuki Szent János szobrához. A főút mellett haladunk a falu széléig, ahol az Óhegy felé fordulva átkelünk a vasúti sorompón. A vasúti átjáró után balra kell fordulnunk, hogy a János-hegyre felvezető jelzés panorámája meggyönyörködtessen minket. Majdnem egy kilométer után balra kiágazik egy kis utca, majd kisvártatva megint balra fordulva visszatérünk a vasút mellé, amelyet végig követünk a kóspallagi útig. Társként szegődik a Duna túlpartján lévő fellegvárra való kilátás. A kóspallagi utat keresztezve elhaladunk a Gerendás Büfé előtt, majd rövid időre a mi utunkon halad a buszmegálló felől befutó zöld háromszög jelzés is. 50 méterre a büfétől balra kell fordulnunk, hogy kiérjünk a nyaralóházak közül, és nekivághassunk a Só-hegy lankás emelkedőjének. A gerincet elérve a jelzés az első kettéválásnál a jobboldali, a második kettéválásnál a baloldali úton vezet tovább, de választhatjuk bármelyiket mind a két esetben, mivel ugyanoda vezetnek. Alighogy ismét egyesül a két út, elérjük Törökmezőt, és már látjuk a turistaház bekötőútját is. Ezen balra fordulva haladunk kb. 50 métert, majd egy - az aszfaltra is kifestett jelzésnél - jobbra, a földútra fordulunk, s kisvártatva becsatlakozik hozzánk a Bibervár felől érkező piros és a szintén Kismaros felől érkező zöld sávjelzés is. Balra fordulunk, és nemsokára elérjük a turistaházat, amely mentén több forrás és tó nyújt elragadó látványt.

Túraajánlatok   Lap tetejére

2) Kismaros - Nagymaros - Zebegény (17,5 km)

Nagymaros-Visegrád vasúti megállóhelyen leszállunk a vonatról, majd a megállóhelyet a Vác felőli, Magyar utcai kijáraton hagyjuk el. Itt a fákra festve megtaláljuk kék és a sárga sávjelzéseket is, amelyeket követnünk kell túránk első részében. Azonban még mielőtt nekilódulnánk, érdemes egy kisebb kitérőt tennünk a Kittenberger Kálmán Vadászati kiállításhoz, így a Magyar utcán ne a hegy felé induljunk, hanem a Duna felé. Keresztezzük a 12-es főutat, majd leérve a partra balra fordulunk. Elhagyva a visegrádi rév kikötőjét, a hajóállomással szemben találjuk a kiállító termet. A kiállítás megtekintése után az épületből kijőve jobbra, a Fő tér felé fordulunk, ahol utunkat kialakított térburkolat követi egészen a vasútig. Átmegyünk a vasúti aluljárón, majd megérkezünk a nagymarosi plébániatemplom előtti térre. Balra fordulunk, és követjük a vasúttal párhuzamos, immáron szóló sárga sáv jelzést. A jelzés hamarosan balra, a hegy felé visz minket és felkaptat velünk a Sváb-hegy oldalába, kezdetben lakóházak, majd nyaralók közepette. A régi szekérút felkanyarodik a Rigó-hegyre, majd éles jobb kanyar után, egy tisztáson ágazik ki a sárga omega, vagyis sárga barlang jelzés, amelyet mi is követünk. Itt egy nehezebb útszakasz következik, egy kis ösvényen oldalazva juthatunk előre, de a páratlan kilátás megéri. 2 km után elérjük a Remete-barlangot, ahol a középkorban puritán szerzetesek éltek, most páratlan kilátást nyújt a Dunakanyarra. Alattunk található Dömösi átkelés megállóhely, amelyet egy kis ügyességgel, de meg tudunk közelíteni, ha félbe akarjuk szakítani túránkat, azonban vegyük figyelembe, hogy a megállóhelyen csak nyáron és csak néhány vonat áll meg! Egy újonnan felfestett sárga barlang vagy háromszög jelzés visszavet minket fel a hegyre, ahol elérve a Zebegény felől jövő sárga plusz jelzést, arra balra ráfordulunk. Kétszáz méterrel feljebb kiágazik a sárga háromszög jelzés felfelé. mi ezt választjuk, így a Szent Mihály-hegyet nem kell megmásznunk. Hamarosan elérjük a Kút völgyből érkező szekérutat, és a Szent Mihály-hegyről lekapaszkodó sárga sáv jelzést is. Balra a kék és a sárga sáv jelzés közösen halad tovább, és csakhamar erős emelkedő veszi kezdetét az Ürmös rét után. Esős időben nagy sár van a Julianus-barát kilátó toronynál, ezért ekkor célszerű kikerülni az Ürmös rétnél induló erdészeti műúton a kilátót. Havas vagy szép időben semmi pénzért ne hagyjuk ki! Az izmos emelkedő tetején, 482 méter magasan a kilátóból két Dunát is láthatunk, ami persze csak a Duna kanyarulata miatt van. Alant láthatjuk a Nagy-Villám kilátót, a visegrádi várat is. Továbbra is a sárga sáv jelzést követjük, ami kemény lejtőn vezet le minket a Világos térre, ott pedig balra fordul. A Remetekereszt-bércen kell egy kis ösvényen végig oldalazni, ahol szintén páratlan a kilátás a Dunakanyarra. A Lőrincz- és a Bodzás pihenő mellett elhaladva a Málnás-völgybe már szekérút megy, kiágazik tőlünk a sárga kör jelzés, de mi továbbra is válasszuk a sárga sávot. Egy kisebb lejtő után belefutunk a kék plusz jelzés csizmadia-völgyi szekérútjába, és szintben haladva elérkezünk a zebegényi kálváriatemplomhoz és a trianoni emlékműhöz, ami egyben kilátó is. A településre a kis szerpentinen jutunk le, ja le szeretnénk menni. Túránkat itt is megszakíthatjuk, és Zebegényből kihasználhatjuk a vonatközlekedést Szob és Budapest felé is.

Ha azonban van rá lehetőség, érdemes gyalogosan visszatérni Nagymarosra, hiszen szép helyen vezet végig a kék plusz jelzés, megterhelő emelkedőktől mentes, és csak 4,5 km. A Csizmadia-völgyön keresztül vezet a kellemes erdei út egészen a köves mezői parkolóig. Onnét a panoráma autóút mellől folytatódik, és lefelé szép panorámát nyújt. Megjelennek Nagymaros első házai, majd hamarosan beérünk a településközpontba, ahonnan vonattal juthatunk haza Kismarosra.

Túrák Szokolyától:

3) Szokolya - Kóspallag - Márianosztra (13 km)

Miután a kisvonatról leszálltunk, át kell kelnünk a síneken, és azt kell követnünk velük párhuzamos Aradi utcán. A kék plusz vagy kereszt jelzés lesz útitársunk egészen Kóspallagig. Lassacskán elhagyjuk Mányoki Ádám szülőfaluját s egy elegáns nagy réten kelünk át, együtt a kisvonattal. A földutat és a vasút pályát szilvafák sora választja el, s hamarosan balra kell fordulnunk, s bemennünk a Pap-hegy alá, követve a Kenderesi-árok alsó szakaszát. Innentől keményedik a terep: a földutak sokasága közepette, a jelzésen haladva mászunk fel 400 méterre, majd balra fordulva a Krisztus szamara-kőig oldalazunk. A Fekete-hegyről lemenő irtás mentén hamarosan elérjük Kóspallagot. Itt a falu központjába, a polgármesteri hivatal, iskola, élelmiszer bolt alkotta térre futunk be. Balra, feljutunk a kóspallagi római katolikus templomhoz. Túránkat itt megszakíthatjuk, és visszatérhetünk Kismarosra valamely menetrend szerinti autóbusz járattal. Ha mégis a folytatás mellett döntünk, akkor a piros és a kék sáv alkotta közös utat kell követnünk, amelyek a focipálya felé visznek.Elhaladunk az iskola és az önkormányzat épülete mellett, és lassacskán a helyi focipályánál letérünk az aszfaltútról, a volt vízi malom irányába. A következő 2 km-en sok mindennel találkozunk: hegyről le, hegyre fel, és még egy patakon is át kell kelnünk. Ha ez sikerült, megérkezünk a márianosztrai Kálváriához, amely nem csak építészeti jellegével, hanem csodálatos elhelyezkedésével is lenyűgöző. A Dózsa György utcán keresztül elérjük a falu közlekedési központját, ahonnan Szob és Kóspallag felé vezet út. Nekünk jobbra kell fordulnunk, a Rákóczi utcába, majd a következő kereszteződésnél balra, kiérjünk a márianosztrai pálos kegytemplomhoz, rendházhoz és börtönhöz. Érdemes betérni a templomba! Innen már csak 200 méter van Márianosztra kisvasút állomásig. A templom előtti tér alatt indul egy kis utca lefelé, a Petőfi Sándor utca, amelyen kanyarogva kényelmesen érjük el a Szob-Nagybörzsönyi Erdei Vasút állomását. Ha nem menne a kisvonat, akkor a Petőfi Sándor utca első keresztutcájánál balra fordulva találjuk a buszmegállót, ahonnan Szobra, illetve Kismarosra utazhatunk.

Túrák Királyrétről:

4) Királyrét - Nógrád (7,5 km)

Az izgalmas túra előtt érdemes kipróbálni a Királyréti Hajtánypályát, s ha már kiélveztük a kisvonatozás és a sínbringázás nyújtotta lehetőségeket, az állomásról kivezető fahíd után, a parkolóautomatánál balra kell fordulnunk. Innen végig a zöld sáv turistajelzést követjük Nógrádig. Elhagyjuk Királyrét egyik parkolóját, elhaladunk a Királyréti-tó mellett, majd a játszótér után balra fordulunk, a hegy felé. Átkelünk a Szén-patakon, s a kis barlangocska bejárata előtt balra fordulunk. Egy kis ösvényen érjük el Széles-mezőt. Innen érdemes egy rövidke kitérőt tennünk a piros háromszög jelzésen, amely bevezet az egykori királyréti földvár sáncai közé, ahonnan szép kilátás nyílik elénk. A Széles-mezőn továbbra is a zöld jelzést kell követnünk, de itt kevés a fa és a jelzések kifestése is nehézkes ezen a részen. A piros háromszög jelzéssel szemközt fordul balra a zöld jelzés földútja. Ötszáz méterrel feljebb jobbra kell fordulnunk, majd hamarosan ismét balra. A Széles-mezőt a Béla-réten keresztül hagyjuk el, innentől végig teljesen jók a jelzések. Szinte végig szintúton megyünk, s ha figyelmesek vagyunk, balról félúton megpillanthatunk egy kis vadászlest... Kiérünk az erdőből, s egy hatalmas mező szélén találjuk magunkat. Itt jobbra kell fordulni, és kétszáz méteren a mező szélén haladni. Egy kis földút átvezet a réten, és innentől gyakorlatilag látszik már a célpontunk, a nógrádi vár, amit el sem lehet téveszteni. Hamarosan elérjük a Kálváriát, ami egy kis dombon van a rét közepén, érdemes felmenni oda is. A földút eléri a települést, és jól is eshet a falu határán eredő Csurgó-forrás frissítő hatású, iható vize. A sorompónál átkelünk a vasúton, majd a kék L jelzést követve a foci pálya mellöl, hátulról közelítjük meg a várat, a főbejáratán keresztül. A szép kilátás megtekintése közben láthatjuk, honnan jöttünk, és elénk tárulkoznak a Börzsöny magasabb hegyei: a Nagy-Hideg-hegy és a Csóványos is. A kék L jelzésen visszajuthatunk a vasúthoz, útközben betérhetünk a finom termékeit kínáló cukrászdába. a MÁV megállóból utazhatunk Diósjenő-Balassagyarmat valamint Vác-Kismaros-Budapest felé is.

5) Királyrét - Magas-Tax - Nagy-Hideg-hegy - Csóványos - Királyrét

Az izgalmas túra előtt érdemes kipróbálni a Királyréti Hajtánypályát, s ha már kiélveztük a kisvonatozás és a sínbringázás nyújtotta lehetőségeket, az állomásról kivezető fahíd után egyenesen haladunk tovább. Balra még a büfében feltankolhatjuk magunkat, sokáig nem lesz lehetőségünk víz vételezésére. Itt választhatjuk a Nagy-Hidegy-hegyre hétvégén kétóránként közlekedő légkondicionált turistabuszt is. Elhaladunk a Kastély Hotel és a Turistaszálló előtt, s lassacskán elérjük a Duna Ipoly Nemzeti Park Erdei Iskolájának épületét. Itt jobbra le kell térnünk, és fel kell mennünk az elektromos távvezeték mellé. A következő kilométereken nyíl egyenesen kell mennünk felfelé az emelkedőn a vezeték mellett egészen a Magas Tax-hegy lábáig. Eredetileg a jelzés itt egyenesen haladt tovább, azonban egy halálos baleset és az inóci kőbánya közelsége miatt ma már jobbra kell fordulnunk, ahol a Grófi út - az eddigiekhez mérten - kellemesebb vonalvezetésű földútján kell haladnunk. Két kilométer után keresztezzük a Királyrét - Nagy-Hideg-hegy műutat (a buszosok Magas Tax mh.-en leszállva a buszról először itt csatlakozhatnak be a gyalogtúrába). A taxi réten átvágva érjük el a Magas Taxi turistaházat. A ház oldalában átmenve, az épület mögött keresztezzük ismét a műutat (kevésbé kalandvágyóbbak a műúton is felsétálhatnak innen az alig 1 km-re lévő Nagy-Hideg-hegyre). A piros sáv és a kék X jelzés egyenesen megy tovább, felfelé a Nyírjes-kaszálón keresztül, igen izmos emelkedőn. Itt turistautak tönkelege találkozgat, nekünk a piros sávot kell követnünk. Elérjük a sípálya alját, és a sílift mellett tudjuk megmászni a hegyet. Balra már előtűnik a panoráma teraszos Nagy-Hideg-hegyi Turistaház, ami egyben étterem is. (A buszosok Nagy-Hideg-hegy vá.-n leszállva itt is becsatlakozhatnak a túrába). Érdemes felmenni a kb. húsz méterre lévő hegycsúcsra, mert páratlan a kilátás: Tátra - Börzsöny - Budapest... A legszebb télen, tiszta időben. Amint kigyönyörködtük magunkat, tovább indulunk, immáron a kék sáv jelzést követve. Ez a turistaház feletti gerincen halad, majd átvisz minket a síugrató sánc mellett. A sánc után balra fordulunk, majd kétszáz méter után jobbra, ahol elérjük az egykori rakodót. Felkapaszkodunk az Égés-tetőre ahonnét az út szintben, a hegygerincen halad. A Szabó-köveknél ismételten elragadó kilátás tárul elénk. A sziklákon átmászva hamarosan egy kaptatóhoz érünk, amely a fák között felvisz minket a 938 méter magas Csúványosra, a Börzsöny legmagasabb pontjára. Itt létesült egy kilátó. Ennek a tövében sajnos a fák miatt nem sok a kilátás, de ha van lehetőségünk, mennyünk fel a kilátó tetejébe, onnan nyílik túránk során a legszebb kilátás. Utunkat továbbra is a kék jelzésen folytatjuk, amely a kilátót kelet felől hagyja el. Leereszkedünk a Foltán-vágáson, majd az Árva-kúti réten egy szép forrás mellé érkezünk, amely mellett Sváb Sándor emléktáblája található. Mellénk társul néhány méter erejéig a piros X sífutó út is. Mi a gerincen haladunk tovább, a Három-hárs csúcsáig, majd a Foltán-kereszthez ereszkedünk. Foltán János egykori erdőőrnek állít emléket a kereszt, akit az orvvadászok ütöttek agyon. Tövéből szép kilátás nyílik a Dunakanyarra. Jobbra fordulunk, és innentől Királyrétig a kék négyzet jelzés követjük. egy darabon követjük a hegyvonulatot, majd erőteljes lejtés következik. Kisebb sziklákon mászva keresztezzük a Királyrétre haladó műutat (utunkat ezen is folytathatjuk, kicsit hosszabb, mint a jelzett turista út, viszont könnyebb rajta haladni). A kék négyzet folyamatosan lefelé tart, majd ismételten keresztezi a műutat, s lerövidíti szerpentinjét. Néhány méterrel lentebb rá is fordulunk erre a műútra. Balra betekintve megláthatjuk a Spartacus kulcsosházat, majd a hídon áthaladva letérünk az útról (ha passzos a menetidőnk a kisvonat menetrendje miatt, akkor itt inkább válasszuk a völgyben haladó műutat, kicsit hosszabb, mint a jelzett turistaút, azonban végig a völgyben halad, így egy útvégi sprint is könnyebben beiktatható a vonathoz). A kék négyzet jelzés felkapaszkodik a Suta-berki nyiladékhoz, majd egy földúton ereszkedik Királyrét felé. Két kilométerrel lejjebb elhagyja a kényelmes földutat, jobbra fordul. Balra felfrissíthetjük magunkat a Petőfi-forrás vizéből. Utána megtaláljuk az egykor Bajdázói Bazaltbánya bejáratát is, előtte a kisebb, Bajdázói tavat. Háromszáz méterre van a jelzés mellett egy nagyobb tó is, a Királyréti Horgásztó. Az egykori kisvasúti töltés helyén található földúton, a tó oldalában haladva érjük el a már többször emlegetett műutat. Jobbra fordulva érjük el a kisvasút állomást és Királyrét központját, balra még tehetünk - ha időnk engedi - egy 100 méteres kitérőt az erdei játszótérhez. Ha kevés lett volna erőnk lefoglalására a táv, a piros sáv - piros háromszög jelzésen megnézhetjük a királyréti földvár romjait, vagy tekerhetünk még egyet a Királyréti Hajtánypályán.

6) Királyrét - Kisinóc - Nagyirtáspuszta

Királyréten, a kisvasútállomáson igazi kuriózummá tehetjük a kisvasutakkal amúgy is tűzdelt kirándulásunkat: a Királyréti Hajtánypályán érdemes megtenni egy-két kört bemelegítésnek. A kisvasútállomást a fahídon keresztül, észak felől hagyjuk el. A rövid kis út a parkoló felé vezet. A parkolóautomatánál balra kell fordulnunk, s immáron a Török-patak felett kelünk át a hídon. A híd után azonnal balra kell fordulnunk, ahol Tóth Ákos bácsi egykori büféje előtt, a padsorokon mehetünk keresztül. Persze azért itt nem árt feltankolni a következő kilométerekre. A büfé és a patak között a dombnak halad a földút, innentől a zöld sáv jelzést követjük majdnem Nagyirtáspusztáig. Erről a könnyed földútról egy kicsit partosabb földútra fordulunk be, balra. Elhaladunk a vízművek épülete mellett, majd enyhe kanyarok közepette jutunk fel a helyiség névadójához, a Király-réthez. Egyenesen megyünk át a réten, a szélén a baloldali utat választjuk (a jobboldali, jelzetlen is ugyanoda vezet). A két út nem messze ismét egyesül, nekünk egyenesen kell továbbmennünk. Elérjük a Mogyorós alatti kereszteződést, itt az egykori Száraz-patak árkát kell követnünk, majd fentebb balra el is hagyjuk. Hamarosan elérjük a körbekerített Ábrahám-kertet. A kerítés mellett átkelünk a patakon, ami nem olyan bő vizű. kicsit odább ismét patak következik. Itt balra fordulunk, és eljutunk a Kisinóci Turistaházhoz . Itt is feltankolhatunk. Utunkat jobbra, az aszfaltúton haladva folytatjuk Nagyirtáspuszta felé. Ha sietősre kell vennünk a figurát a kisvasút menetrendje miatt, az Érsek-tisztásig válasszuk az aszfaltutat (azonos a hossza a turista úttal, viszont itt jobban lehet futni). A zöld sávjelzés az út mellett halad, hol kissé felkapatva a mellette emelkedő kisebb bércre, hol leereszkedve az alantas völgybe. Az Érsek-tisztásnál a sietők is válasszák a turista utat, onnantól gyorsabb és rövidebb, mivel nem kerüli meg a Kis-Sas-hegyet. Egy kisebb emelkedőn mászunk fel, majd balra búcsút intünk a zöld sáv jelzésnek, amely Márianosztrára vezet be. Mi a zöld plusz vagy kereszt jelzésen ereszkedünk le Nagyirtáspusztára, ahol elmegyünk a Szent Orbán Erdei Hotel és Étterem előtt. Itt is feltölthetjük magunkat. A műúton haladva elérjük a közeli Nagybörzsönyi Erdei Vasút Nagyirtáspusztai végállomását . Innen kisvonattal lejuthatunk Nagybörzsönybe, ahonnét busz visz vissza Szob - Kismaros - Budapest irányába.

Kisebb túrák Királyrétről

7) Királyrét - Horgásztó - Bajdázói-tó/kőfejtő

Királyrétről több kisebb és nagyobb túrára is elindulhatunk, de ezúttal egy kisebbet írunk le.
A kisvasút végállomásától elindulva az aszfaltúton jobbra (a Kerti Vasút felé) vesszük az utat majd 200 méterrel feljebb keresztezzük a Kerti Vasutat, ahol már tábla is jelzi a Horgásztó irányát. Ez az út körülbelül 5-10 percet vesz igénybe. Ha a horgásztó melletti úton tovább megyünk felfelé (nincs nagy emelkedés) akkor körülbelül 800 méter után a szemünk elé tárul a Bajdázói-tó (ez az út maximum 30 percet szokott igénybe venni Királyréttől). A tó mellett megtalálható az egykori kőbánya területe is ahol a hatvanas évek végéig kisvasúttal szállították el a kitermelt ásványokat.

8) Királyrét - Király-rét

Ez a kis túra azért is érdekes lehet ugyanis a kisvasút végállomásának nevezett Királyrét, nem az a rét, amit az ember elképzel, mivel az a rét amiről a hely a nevét kapta innen körülbelül 1 kilométerre található.
A kiindulópont ismét csak a kisvasút végállomása. Az aszfaltútra érve parkolóautomatánál balra kell fordulnunk, s immáron a Török-patak felett kelünk át a hídon. A híd után azonnal balra kell fordulnunk, ahol Tóth Ákos bácsi egykori büféje előtt, a padsorokon mehetünk keresztül. Persze azért itt nem árt feltankolni a következő kilométerekre. A büfé és a patak között a dombnak halad a földút, innentől a zöld sáv jelzést követjük majdnem Nagyirtáspusztáig. Erről a könnyed földútról egy kicsit partosabb földútra fordulunk be, balra. Elhaladunk a vízművek épülete mellett, majd enyhe kanyarok közepette jutunk fel a helyiség névadójához, a Király-réthez.

Miért is a Király-rét a hely neve? Tudja meg

Túraajánlók a kisvasút mentén

A következőkben nyolc olyan közkedvelt túraútvonalat írunk le melynek során a Börzsöny legszebb pontjaihoz juthatunk el. Természetesen ezeken felül több túraútvonalat is ki lehet próbálni, de mi a leginkább kedvelteket szedtük össze.

Jó túrázást, kellemes időtöltést!

Kiindulási pont Túra útvonala  Megjegyzés

6) Királyrét - Kisinóc - Nagyirtáspuszta 10 km,
   7) Királyrét - Horgásztó - Bajdázói-tó/kőfejtő rövid, helyi túra
   8) Királyrét - Király-rét rövid, helyi túra

A túra során megközelíthető valamelyik másik börzsönyi kisvasút, további információk